zondag 3 januari 2010

Frederick ziet wat jij niet ziet

Voor mijn stage in het 3de leerjaar las ik het boek voor van ‘Frederick’. In de klas waren ze op dat moment aan het werken rond het thema’ de herfst’. Het boek gaat over een babbelziek gezinnetje muizen die hun voorraad verzameld voor de winter. Ze werkten dag en nacht, behalve Frederick. Wanneer ze aan Frederick vroegen, ’waarom werk jij niet?’ zei hij, ‘ik verzamel zonnestralen voor de koude, donkere wintertijd. Wanneer Frederick naar de weide tuurde vroegen ze, ‘ en nu Frederick?’ ‘Nu verzamel ik kleuren', zei Frederick kalm. ‘Want in de winter is alles grauw.' En één keer leek het zelfs of Frederick bijna sliep. ‘Droom je soms, Frederick?' vroegen ze verwijtend. Maar Frederick zei: ‘O nee. Ik verzamel woorden. Want de winter heeft vele en lange dagen, en dan weten wij niets meer te zeggen misschien.' Toen kwam de winter en de eerste sneeuw, en de vijf kleine veldmuizen zochten hun schuilplaats op tussen de stenen van de oude muur.

Op het einde van het verhaal was er een ode aan Frederick. Was Frederick er niet geweest dan was er alleen eten er verder niets…Frederick bracht de warmte, de gezelligheid, de aangename sfeer, de fijne babbel,… en een adembenemend gedicht. Frederick maakte iedereen sprakeloos.

NaNa het verhaal kregen de kinderen nog twee leuke, zelfopgestelde opdrachten. Hieronder kan je ze even bekijken. De bosmuis: tover Frederick tevoorschijn en kleur hem in. Het lijnenspel: de pijlen volgen en kijk wat Frederick graag eet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten